there is always room for one more

Raar eten.
Ik eet raar. Ten minste als je het vergelijkt met iemand die zijn mandje bij de supermarkt heeft volgeladen. Stamppot-rookworst-stroopwafels-yoghurtgranendrankje: mijn lichaam had er genoeg van!
Rond mijn 30e ben ik anders gaan eten en nu ben ik soepeler, slanker en rustiger. Het was even zoeken maar door goed te voelen hoe mijn lichaam op elk eten reageert ben ik erachter gekomen waar mijn lichaam zich goed bij voelt.
Ik blijk een gevoelig lichaam te hebben, gevoeliger dan de meesten. Daarom heb ik ook een beetje een raar eetpatroon. Maar ik begrijp het meeste nu wel: Glycemische index, bloedsuiker, melkzuurbacteriŽn en omega3vetten hebben geen grote geheimen meer voor me. Ik begrijp hun werking en hun interaktie op zowel het niveau van het hele lichaam als op hetniveau van individuele lichaamscellen.
Ik zou iedereen aanraden 3 boeken te lezen: Diabetes-control van dr. Bernstein; What your doctor may not tell you about pre-menopause van dr. Lee en -de belangrijkste!- iets uit het werk van dr. Johanna Budwig.
Hieronder gaat het over bloedsuikerspiegel en eten.

Zomer 2007 bleek ik een massief zinktekort te hebben. Van zo'n tekort wordt je vooral naar in je hoofd omdat zink nodig is bij de aanmaak van alle hormonen. En als hormonen door elkaar gaan waaien, dan wordt je naar in je hoofd.
Het zinktekort werd veroorzaakt door de haverzemelen die ik elke avond at.
In volkoren producten zit namelijk fytinezuur, dit bindt zink zich waardoor het niet voor je lichaam beschikbaar is. Wist je dit? Het is een kennelijk bekend gevaar voor mensen die veel volkorenproducten eten. Met name gezond-eters lopen dit risico. Maar ik was het nergens tegengekomen totdat de diŽtiste het noemde.
Neem dus geen zinkpillen met een volkorenboterham in want de zink komt niet in je lijf.

Over eten en je bloedsuikerspiegel.
Als je iets eet worden koolhydraten al in je mond afgebroken door enzymen/speeksel en opgenomen in je bloed. Vooral koolhydraatrijke dingen zoals (wit)brood, suiker, fruit en aardappels leveren dus per direct energie. Binnen de minuut!
Daarom heeft een gezond mens insulinepareltjes klaarliggen in de pancreas. Zodra je een hap neemt komen die pareltjes los om te voorkomen dat je bloedsuiker de pan uitstijgt. Dit zou namelijk alle cellen in je lichaam beschadigen. Laten we dit fase 1 noemen.
Deze pareltjes zou je kunnen zien als een genmutatie die het mogelijk heeft gemaakt dat de mens 10.000 jaar geleden van de landbouw is gaan leven. Tot die tijd aten we geen koolhydraatrijk eten meerdere dagen achter elkaar. Want fruit was er alleen maar in de herfst, natuurlijk.

Nu de eerste golf van bloedsuiker is gedempt begint de vertering van de hap waarbij na een uur of meer de energie vrijkomt via de wand van de dunne darm. Weer zal je bloedsuiker stijgen maar dit keer geleidelijker. In de tussentijd is je pancreas daarom insuline gaan maken en tegen de tijd dat de voedingsstoffen door de darmwand in je bloed komen is ook de insuline klaar om te zorgen dat je bloedsuiker niet te hard stijgt.
Een gezond mens maakt precies genoeg insuline aan als wat hoort bij de hap die hij eet. Dit heet fase 2.

Ik ben niet gezond. En met mij 80% van de mensen die dit leest.
Mijn pancreas kijkt al niet eens meer naar wat ik in mijn mond stop, hij gaat meteen op volle toeren draaien om insuline te maken voor fase 2, alle sluizen open!
Een paar uur nadat ik gegeten heb komt die insuline vrij, veel te veel voor wat ik heb gegeten, mijn bloedsuiker daalt en ik krijg een zogenaamde 'hypo'. Ik word duf, slaperig, trillerig, zenuwachtig, huilerig. Als ik niet snel wat eet wordt het erger. Mensen kunnen ervan in coma raken. Van teveel bloedsuiker ga je op den duur stuk (kijk maar naar diabetescomplicaties), van te weinig bloedsuiker ga je meteen dood. Dit heet hypoglycemie.

Ik heb zelden hypo's. Ik heb meer last van te hoog bloedsuiker. Dit weet ik omdat ik een bloedsuikermeter heb gekocht.
Eet ik een roggebroodje met kaas: zit ik 5 uur lang 7.0 mmol/l. Totdat de insuline uit fase 2 de boel naar beneden brengt.
Eet ik een grapefruit, schiet ik meteen (binnen 5 minuten!) naar 6.2 mmol/l en voel ik me genoodzaakt de trap op en neer te rennen totdat het daalt. (insuline doet je bloedsuiker dalen maar je kunt je ook in het zweet werken, dan openen de cellen zich automatisch om meer bloedsuiker op te nemen).

Een normaal mens heeft een bloedsuiker, voor en na de maaltijd, van 4.7 mmol/l
Van 5.0 mmol/l krijg je al schade....
Kun je voorstellen wat een gewone maaltijd met mij zou doen: tomatensalade, aardappels, boontjes, vlees en yoghurt met peren toe. Alleen de tomaten schieten mij de hoogte in, de aardappels komen daar fijn overheen en de yoghurt met peren zorgen voor de finale. Een uur na het eten begint de energie vrij te komen maar dankzij mijn overspannen insulineproduktie voel ik me niet energiek, in tegenstelling: ik heb wel zin in een kopje thee met een koekje!

De conclusie is dat bij mij fase 1 stuk is. Ik heb geen insulinepareltjes klaarliggen in mijn alvleesklier, ik moet wachten totdat fase2 genoeg geproduceerd heeft.
Daarom eet ik geen dingen meer waarvan mijn bloedsuiker zo snel stijgt. Dit is een offer, ja. Maar ik wil geen diabetes krijgen, ik wil niet mijn pancreas zoveel belasten dat ook fase 2 stukgaat.
Hieronder zijn de randvoorwaarden waarbinnen ik eet en al klinkt het misschien cru, nog verder naar onderen zal ik wat van mijn dagelijkse eten opnoemen, je zult zien dat ik er niet onder lijd.

EETREGELS:
- kleine porties behalve van eiwit en vet
- geen granen, ook geen glutenvrije dingen zoals quinoa etc.
- geen rijst, geen meel, geen bloem, geen brood, geen crackers, geen rijstwafel
- geen snoep, geen zoetstoffen, geen zero-calorie-dingen, geen lightproducten, nooit meer een snoepje, dropje, ijsje, moorkop
- geen fruit, geen bieten, geen wortels, geen bataat, geen tomaat, geen ui
- geen melk, geen bier, geen glŁhwein, geen likeur
- alles zelf maken: soep, groenten, sausje, avondeten, salade, curry

wat wel?

  • * chocola (85%), slagroom (zelf kloppen, eventueel met cacao)
  • * klein glaasje droge wijn of champagne
  • * groenten, groenten, groenten. (kleine hoeveelheden: een halve venkelknol per keer. Steeds ter grootte van 1 vuist, niet meer)
  • * yoghurt, kwark (geen cottage cheese, dat is niet voldoende gefermenteerd en heeft teveel melksuiker) en kaas en roomboter
  • * noten, ook zoute nootjes, lijnzaad, pompoenpitten (niet teveel in 1 x bij de pitten en zaden)
  • * kipkluif, lamsworst, biefstuk, haring, vis, ei
  • * olijfolie, kokosvet over de salade, de groenten en in de soep
  • * zout, peper, kruiden en specerijen (ik heb geen last van de hoge bloeddruk, te laag is ook niet goed)
  • * zuurkool (hier zit rechtsdraaiend melkzuur in)
  • * zelfgemaakt ijs (op basis van slagroom of yoghurt of water, het kan allemaal)

Verder eet ik geen varkensvlees, pinda's en soja omdat ik dat niet gezond vind maar dat is voor iedereen een eigen keuze.
Alles is biologisch en had je je al gerealiseerd welk restaurant-eten voor mij goed is? (sashimi, Thais, Grieks, tapa's, Frans. Als het maar kleine hapjes zijn.)

Ik ben de halve dag bezig met eten, voor mijn gevoel. Misschien omdat de sla en de noten en alles goed gekauwd moeten worden. Ik heb ook zeker geen energiegebrek: gisteren bij de Natuurwerkdag heb ik de hele dag bomen lopen omzagen en wegslepen.
Ik heb een gezonde vetlaag over mijn lijf liggen: ik heb genoeg energie opgeslagen. Ik zie er gezond uit, voel me ook zo, en ben al in jaren niet meer ziek geweest, afgezien van dat zinktekort.

Zo ziet mijn dag eruit:

  • 's ochtends: kopje lekkere warme kruidenthee, daarna een kommetje zuurkool (niet opgewarmd)
  • ontbijt: beetje kwark en yomio met lijnzaadolie (goed mixen met de staafmixer) eventueel een beetje megaflax en edelgist erin maar dan mag ik niet meer dan een espressokopje vol van het mengsel eten anders zijn het teveel koolhydraten.
  • tussendoor: mok warm water met soepgroenten/japanse zeewier + een brokje kokosvet. Soms wat noten.
  • lunch: kommetje sla met olijfolie, kommetje gekookte groenten+kokosvet, stuk eiwit (vis of kip of ei of kwark met lijnolie)
  • half 2: kruidenthee
  • half 4: stuk kaas of noten. Vaak mosterd over mijn kaas, veel.
  • half 6: mok water met soepgroenten of japanse zeewier. Of rauwkost met mosterd. Of handvol walnoten kraken. Of zuurkool.
  • avondeten: kommetje groenten, stukje vlees, paar noten.
  • 's avonds: kopje kruidenthee.

eens in de zoveel tijd sla ik 180 ml slagroom stijf met cacao en dat eet ik in ťťn dag op. Of ik eet een heel stuk kaas (wel magnesiumpil erna nemen ivm opname calcium)
Of ik eet een haring (zonder ui). Ook kebab kan (laat broodje liggen)
Die zuurkool is mss een beetje raar maar dat is nu even, ik zit in een zuurkoolfase. En in een walnootfase. Ik kom uit een kaasfase. En het begin van een cacaofase lijkt zich aan te dienen... Van de zomer heb ik vast weer een ijsfase. Zo volg ik een beetje mijn eigen seizoenen ;)

Ik maak ook graag dingen zelf nu. Niet de dagelijkse dingen die 'moeten' maar de extra dingen die niet hoeven: zelf bonbons maken, zelf yoghurt, kwark, hangop en ijs maken, zelf sashimi maken. En met Sinterklaas heb ik speculaas gemaakt. Van gechopte walnoten. En dan zelf de speculaaskruiden mixen. groetjes, Anna

PS ik maak het ook wel leuk voor mezelf: ik heb allemaal leuke kleine kommetjes, bordjes en schaaltjes gespokkeld. Goedkoop en duur. Ik heb ze allemaal uitgestald voor jullie. Dan zien jullie ook mijn RupsjeNooitGenoegSchaaltjes 8)

Copyright Kaboutervrouwtje on all texts and all images. Webdesign: Kaboutervrouwtje herself.